default

Monday 23 July 2012

salam ramadhan :)

                                                            Assalamualaikum :)

Salam Ramadhan semua, alhamdulillah dah 3 hari kita berpuasa. Tapi malangnya aku first day puasa je, dicutikan buat sementara waktu. Faham-faham jelah kan. Rasa rugi sangat tak dapat ikut ibu dengan ayah pegi terawih kat masjid :'( sobs sobs

Ehem tahun ni adik aku yang bongsu tuuu, aqil (5 tahun) sudah belajar berpuasa. Well, ayah ingat nak latih dia, dapat half day pun ok la kan, pada awalnya, dia tak merungut so lebih baik kalau diteruskan. Biasa lah kalau budak-budak kan? Setengah jam sebelum berbuka memang sangat mencabar nak layan dia supaya tahan sebelum masuk azan maghrib. Ayah janji macam-macam nak bagi kalau dia puasa penuh. Kalau kita dulu-dulu, ayah janji bagi rm1 satu hari, so kalau puasa 30 hari rm30 la kan? tu pun rasa macam besar sangat 'hadiah' yang ayah nak bagi. tapi sekarang ni, adik aku minta iPad, kauuuuu.. haa ambik kau.. ayah pun serious macam nak beli. aku tak tahu lah kalau ayah tak tepati janji 1 Malaysianya ituuu. Amboiii bukan main, aku nak DSLR pun tak dapat-dapat lagi, dia nak iPad tuuuu... uhuiiii adik oiii, sabar jelahhh ~ :p


Lepas solat maghrib tadi, aku nampak dia makan buah.then aku saja nak test dia. Antara perbualannya :



      kakak :  ehh aqil, kenapa makan lagi? mana boleh makan lagi lah. tak puasa ehh?kakak cakap
                                   
                             dengan ibu, cakap dengan ayah !


      aqil    :  mana ada, boleh laaaa. kan dah malam. boleh makan lahhhh ~ (terus tanya ibu...)


      aqil    : ibu, sekarang puasa lagi ke? (muka takut + gelisah)


      ibu     : ehhh siapa suruh makan? mana boleh makan lagi. cepat cuci mulut (muka serious)


     aqil    :  haaaa ?  (berlari ke sinki cuci mulut)


     kakak + ibu  :   HAHAHAHAHA :D

                 
      aqil    : TIPUUUUUUU  !!!  (merengek~)



situasi ni aku dapat tangkap yang adik aku ni dah faham makna puasa itu sendiri. tak boleh makan dan minum di siang hari. bila malam,boleh makan dah... kalau sahur pun, dia tak liat nak bangun sebab dia tahu kalau tak makan nanti, perut lapar. and yang paling penting, dia teringat iPad yang dia dah request kat ayah. that's why dia lebih semangat nak puasa. hihihi kadang-kadang dia ni buat orang tergelak, kadang-kadang buat orang geram.

                               
                                                 ini budaknya, sangat nakal ! :)

Muhammad Aqil Iman
(5 tahun)



                                                           sekian terima kasih :D

                                           
                 

2 comments: